米Guitar World読者投票による「史上最高のギターソロ TOP50」にてエディがトップテンに2曲入賞!

close up photo of white electric guitar ヴァン・ヘイレン

よくある「史上最高の○○」ネタ、今回は史上最高のギターソロです。ギターソロといえばエディですよね。

期待に応えて、マイケルジャクソンの Beat It と、Eruption が10位以内に入っておりまして、エディファンの溜飲が下がるのでありました。エディの弔い合戦や!(違う)

●Guitar Worldによる説明:

史上最高のギターソロという厄介な主題は、長い間激しい論争の的となってきました。おそらく、すべてのソロが異なるからでしょう。例えば、「Comfortably Numb」「Crazy Train」「Stairway To Heaven」「Sultans Of Swing」をどうやって比較するのでしょうか?

それは不可能だ。それでも、世間の意見は常に変動しているので、私たちは、現在どのソロが読者の中で最も偉大なソロとしてランク付けされているのか知りたかった。

数週間前、Guitar Worldで投票を行って調べました。

http://amass.jp/144748/

50位から11までは上のソース元か本家の記事を読んでいただくとして、トップ10は以下のとおり。

  1. Bohemian Rhapsody – Queen (Guitarist: Brian May, 1975)
  2. Eruption – Van Halen (Guitarist: Eddie Van Halen, 1978)
  3. Comfortably Numb – Pink Floyd (Guitarist: David Gilmour, 1979)
  4. Stairway To Heaven – Led Zeppelin (Guitarist: Jimmy Page, 1971)
  5. Hotel California– Eagles (Guitarists: Don Felder, Joe Walsh, 1977)
  6. Sweet Child O’ Mine – Guns N’ Roses (Guitarist: Slash, 1988)
  7. Sultans Of Swing – Dire Straits (Guitarist: Mark Knopfler, 1977)
  8. Free Bird – Lynyrd Skynyrd (Guitarist: Allen Collins, 1974)
  9. Beat It – Michael Jackson (Guitarist: Eddie Van Halen, 1982)
  10. Crazy Train – Ozzy Osbourne (Guitarist: Randy Rhoads, 1980)

しかしこうして見ると、トップテン中一番新しいもので 1988 年のガンズというあたり、なかなかの偏りを感じずにはいられないのですが、これをどう評価するかと考えたときに、エレキギターの「ロック的奏法」がまだ目新しい時代に、新しい音の並びや音色などでリスナーがびっくりして脳みそのどこかにこびりついていたものが、こういうアンケートのとき意識の一番上に上がってくるのでしょう。ロックギターの原体験というべきものなのかもしれません。

きらびやかで派手なピロピロも飽きられたり反動でグランジが流行ったりエレキギターが普通の楽器として認知されてエレキギターの特別枠タイムである「ギターソロ」を撤廃しだすバンドも増えたりしたことも大きいのでしょう。11位以下は見てないので、そっちに2000年代以降のが多くあるのかもしれず。

まあそれはそれとして、本家サイトには各曲の解説まで書かれてありまして、この企画を考えた人の気合と責任をひしひしと感じるところです。

Beat It と Eruption の解説を機械翻訳したのがこちら

9. Beat It – Michael Jackson (Guitarist: Eddie Van Halen, 1982)

エディ・ヴァン・ヘイレンがマイケル・ジャクソンとクインシー・ジョーンズが「Thriller」を制作していたスタジオを訪れ、何を求められているのかを尋ねたところ、「何でもいいから弾いてくれ」と言われたそうです。

2テイク20分後、シュレッド・ギターのパイオニアであるヘイレンは、ソロ・セクションを独自のスタイルにアレンジして完成させました。”マイケルが入ってきたときは、2つ目のソロを終えようとしていたところだったんだ」とエディは2012年にCNNに語っています。”だから彼が聞く前に警告したんだ。「君の歌の中盤部分を変えたんだ」って。彼はそれを聴いてくれて、僕の方を向いてくれて、『ワオ、ただソロを披露するだけじゃなくて、曲を大切にする情熱を持ってくれてありがとう』って言ってくれたんだ。

(When Eddie Van Halen went turned up to the studio where Michael Jackson and Quincy Jones were making Thriller and enquired as to what exactly they were after, he was told to just play whatever he wanted.

Two takes and 20 minutes later, the shred guitar pioneer was done – having reworked the solo section to suit his unique style of playing. “I was just finishing the second solo when Michael walked in,” Eddie told CNN in 2012. “So I warned him before he listened. I said, ‘Look, I changed the middle section of your song.’ He gave it a listen, turned to me and went, ‘Wow, thank you so much for having the passion to not just come in and blaze a solo, but to actually care about the song.’)

The 50 greatest solos of all time: 10-1 – The 50 greatest guitar solos of all time | Guitar World

2. Eruption – Van Halen (Guitarist: Eddie Van Halen, 1978)

1978年、Van Halenのセルフタイトルのデビューアルバムに収録されていた、心を揺さぶるようなインストゥルメンタルギターソロは、世代を超えてギターヒーローにインスピレーションを与えた。

ジミ・ヘンドリックスの時代以来、これほど画期的なギターソロを聴いた人はいないでしょう。

タッピングに注目が集まりますが、トーン、レガート、創造的な音の選択も同様に重要です。そのようなヴィルトゥオシティの中でも、エディはロックンロールのような陽気な演奏をしていました。それが彼の演奏をシュレッドインストゥルメンタルを聴かない人にも魅力的なものにしている。

偶然にもEruptionはアルバムに収録される予定ではなかったそうですが、エディ自身がGuitar Worldにこう説明しています:「ある日レコーディングスタジオに現れて、ウォームアップを始めたんだ。その週末にギグがあって、ソロ・ギター・スポットの練習をしたかったんだ。プロデューサーのテッド・テンプルマンがたまたま通りかかって、『あれは何だ?テープに録音しよう!』って言ってきたんだ。

“それで一回やってみたんだけど、彼らはそれをレコードに入れてくれたんだ。俺はちゃんと弾けていなかった。一番上の端に間違いがあったんだ。今でもこの曲を聴くといつも思う。”もっとうまく弾けたのに “と。

エディが認めているにもかかわらず、この曲はテクニカルな大作であり、全体の大きさを消化するにはセクションに分けて演奏する必要があります。

最初の8小節はブルージーな情事である。もちろんBBキングのようなブルージーな曲ではありませんが、ジミー・ペイジのLed ZeppelinのWhole Lotta Loveのブレイクダウン・ソロを彷彿とさせるような名曲です。このテーマは、エディが8小節にわたって展開するテーマで、長音階と短音階の両方のペンタトニック・スケールから音符を取り、クロマチックなサウンドを生み出しています。

エディのタッピング・フィナーレは、おそらくロック史上、最もよく知られ、最も愛されているが、最も理解されていないソロ・セクションの一つであろう。この象徴的なアウトロのタブを見たことがある人は、ただ単にシェイプを覚えて六角形を繰り返しタップするだけではないことがわかるでしょう(ただし、これは一口サイズのフレーズを練習するための良い出発点です!)。

エディのタップは常にビートに乗っているわけではありませんので、第1音と第4音をタップしている時から第3音と第6音をタップしている時には、タイミングが変わってしまうことになります。この感覚をつかむのは難しいですが、実際に練習するにはスピードを落とさなければなりません。

エディは人差し指でタップしますが、親指はネックの上で休んでいる状態を維持するようにします。人差し指と親指の間にピックを挟んで中指でタップするのもいいかもしれませんが、どちらにしてもベースの弦をミュートしておく必要があります。真の傑作であり、完璧に仕上げるまでには一生を要するかもしれません。

(Way back in 1978, Van Halen’s self-titled debut album featured this mind-blowing instrumental guitar solo, which went on to inspire a generation of guitar heroes.

No-one had heard anything as groundbreaking since the days of Jimi Hendrix, with its mix of fast legato hammer-ons and pull-offs, pinched harmonics, whammy bar dives and, of course, two-hand tapping.

The tapping gets the attention, but the tone, blistering legato, and creative note choices are all equally important. Amid all that virtuosity, Eddie still played with joyous rock ’n’ roll abandon. It makes his playing appeal to people who never listen to shred instrumentals.

As it happens, Eruption wasn’t even supposed to be on the album, Eddie himself explained to Guitar World: “I showed up at the recording studio one day and started to warm up. I had a gig that weekend and wanted to practise my solo guitar spot. Our producer, Ted Templeman, happened to walk by and he asked, ‘What is that? Let’s put it on tape!’

“So I took one pass at it and they put it on the record. I didn’t even play it right. There’s a mistake at the top end of it. To this day, whenever I hear it, I always think, ‘Man, I could’ve played it better.’”

Despite Eddie’s admission, the track is a technical opus that should really be broken down into sections to digest the magnitude of the overall piece.

The first eight bars are a bluesy affair. Not BB King-bluesy, of course, but those virtuoso legato licks perhaps call up the mojo of Jimmy Page’s breakdown solo in Led Zeppelin’s Whole Lotta Love. And it’s a theme that Eddie develops over the following eight bars, taking notes from both major and minor pentatonic scales to give a chromatic sound.

Eddie’s tapping finale is probably one of the best known, best loved, but least understood solo sections in rock history. If you’ve ever looked at a tab of this iconic outro, you’ll know that it’s not just a case of learning some shapes and simply tapping out a repeating sextuplet lick (although this is a good starting point for practising some bite-sized phrases!).

Eddie’s taps are not always on the beat, which makes for some tricky timing changes as he switches from tapping the first and fourth sextuplet notes to the third and sixth notes. It’s tough to get a feel for this – realistically, you have to slow right down to practise this part.

Eddie taps with his index finger, with his thumb resting on the top of the neck to keep him in place. You might favour using the tried and tested middle finger tap while holding your pick between index and thumb, but either way you’ll need to keep the bass strings muted. A true masterpiece, one that could take a lifetime to perfect…)

The 50 greatest solos of all time: 10-1 – The 50 greatest guitar solos of all time | Guitar World

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